edman7000-logo transp

Ibland är det för mycket...
elände. Då har jag ett val. Stå kvar eller gå framåt. När något drabbat mig, finns det en stund av chock, förtvivlan. Det tar ett tag innan jag klarar av att resa mig och ta mig framåt igen. Kunskap och erfarenhet, stöd av människor omkring.


I oktober 2014 skadades jag och har brännvärk i hela vänster sida, vänster arm fungerar inte som den ska. Vi hittar inte vad som är fel. Inget som kan åtgärdas. Från en MacGyver till en Betty Boop... det är myket jag inte kan göra längre. Smärta som väcker mig ofta om nätterna.


Jag orkar helt enkelt inte jobba som förr. Därför enbart handledning och halvdagar.
MIN ENERGI får jag av familj, att bo på landet med hund och vilda djur omkring. Tack härliga kunder för stimulerande uppdrag!
Alla ni som ger mig kraft och glädje.

Skaffa dig
52 extra semesterdagar!

Sommaren är inte bara sol och bad. När stunder av lugn och stillhet infinner sig, gör även tankarna det.
Tankar på hur vardagen egentligen ser ut.

Lediga dagar ger ett annat perspektiv. Dagar då du inte måste så väldigt mycket. De ger tid till funderingar, tid att känna efter, tid att begrunda saker och ting lite närmare.
Tid att göra det man vill, men inte hinner under arbetsveckorna.

Det kan vara dags att göra en förändring. Använda tiden annorlunda. På nuvarande jobb eller ett nytt, med hem och familj eller med sig själv.



Hemma är vi vår egen chef...
eller har åtminstone en plats i familjens ledningsgrupp. När du kan ta kontroll över din privata tid, tar du lättare kontroll över din arbetstid. Lite Fix-tid istället för Soff-tid en vardag (som i alla fall är ”förstörd” av måsten) och du frigör ren Vad-Du-Vill-tid. Du kan spara ihop till en vilodag i veckan ...52 extra semesterdagar på ett år…

Tänk att du kan vakna och  känna att du är helt fri att göra vad du vill i 24 timmar!

Även på jobbet behöver vi stunder för att tänka på vad som är mest väsentligt och hur det ska göras när.
Det är så lätt att bra springa på för att det är mycket att göra.



Prova att ta reda på hur just du uppfattar och uppskattar tid.
Bli uppmärksam på hjärnans känsla för tid. Den använder inte vanlig "klocktid". Hur lång tid kan morgondagens uppgifter ta? Hur mycket tid behöver du vanligen  för alla oförutsedda händelser?
Skriv upp i eftermiddag innan du går hem. Gör en ”mis en place” som en stjärnkock, prioritera och planera morgondagen.
När arbetsdagen är slut imorgon, ser du hur det stämmer. Gör en ny lista, kolla av, fortsätt nästa vecka.

Du kommer att få bättre kontroll på din tid, dina projekt och uppgifter och jobba mer effektivt… med mindre stress.

Hur fort vill du få mer tid?
Rätt som det är sitter man där och undrar om det inte finns ett smartare sätt… men det finns inte tillräckligt med tid att fundera ut det.

Överblick. Tydliga mål gör det lättare att prioritera och planera. Såväl motivation, kreativitet och effektivitet ökar när man vet varför man gör vad. Det blir enklare att se hur något ska göras, och till när.

Så har vi alla dessa mejl, papper, möten och avbrott. Det vi måste göra "samtidigt".

Det är tiden som är livet. Här och nu.
Multi-tasking är inte alltid optimalt.

Arbetsminnet kan bara koncentrera sig på en sak i taget. Det tar tid att skifta mellan två fokus. Det är lätt att bli tankspridd.


Det går fort att få mer tid när man får ett nytt perspektiv och några konkreta råd att välja mellan.

Ta tillbaka makten över din tid!

Det finns inte ett rätt sätt. Personer och arbetssituationer är olika, och vi har olika mål och förväntningar.

Att konstant vara uppkopplad, läsa mejl under kvällar och helger minskar stress för några, och ökar den för andra. Hur är det för dig?

Gemensam effektivitet
Vi vill arbeta effektivt med minskad stress. Därför ser vi över vår struktur och rutiner, prioritering och planering. För att kunna använda tiden på bästa sätt.

Den personliga effektiviteten påverkas också av vår gemensamma. Hur vi planerar och kommunicerar om mål och genomförande, vilka rutiner vi har tillsammans. Hur vi hjälper varandra.

Att hjälpa kollegor innebär nödvändigtvis inte att man gör deras jobb. Det är enkelt att underlätta genom att förstå varandras arbete och olika uppgifter.



Lite extra tid för mig med t ex tydligare information, spar mycket tid för min kollega – och tvärtom. Att uppmärksamma förtjänster och bra resultat ökar motivation och förmåga. Klander minskar desamma.

Lägg energin på att se vad som driver mot bra resultat!
Minska stress − öka arbetsglädje, motivation och lönsamhet.

 

Vi uppfattar tid som en mängd. En analog klocka kan ge oss bättre uppfattning om hur stor del av en timme vi har kvar till 10.30